schilderij van de muiderkring op het Muiderslot

Een verleden om bij weg te zwijmelen…

Jan Adam Kruseman, Neêrlandse Dicht’ren rei, vereenigd bij den ridder Hooft, op het slot te Muiden,
ca.1852, Olieverf op doek, 173 x 260 cm, Collectie Rijksmuseum Muiderslot, Muiden, B1943-800. In langdurig bruikleen van het Rijksmuseum, Amsterdam

Dit lijkt misschien in eerste instantie een 17e-eeuws schilderij, maar wie goed kijkt, komt bedrogen uit. Het is namelijk een 19e-eeuws werk van de historieschilder Jan Adam Kruseman (1804-1862). Je ziet één van de bekendste mythes van het Muiderslot: de mythe van de Muiderkring. Wie de briefwisseling van P.C. Hooft naleest, krijgt soms het idee dat hij in contact staat met iedereen die er enigszins toe doet in de 17e eeuw. Hooft schrijft in zijn leven ook heel veel brieven. Hieruit ontstaat in de 19e eeuw het beeld, dat Hooft al deze beroemde namen ook bij hem thuis ontvangt. De Muiderkring is geboren. En dat gebeurde niet zomaar. Na de oorlogen tegen Napoleon is Nederland van een republiek veranderd in een koninkrijk, maar er is grote verdeeldheid. Er wordt naar het verleden gekeken voor verbindende verhalen. De Muiderkring is hier uitstekend voor geschikt. Een gezelschap van mannen, vrouwen, katholiek, protestant die binnen de muren van het kasteel zonder zorgen van gedachten wisselen. Dat is nog eens een voorbeeld van vreedzaam samenleven! En dus wordt het wat mooier gemaakt dan het is. Hooft kent al deze mensen. Ontvangt ook velen bij hem thuis, maar nooit alle tegelijk. Het idee van een Muiderkring die iedere zomer op het slot samenkomt, musiceert, gedichten voordraagt en dan snoepen van de pruimen. Tja, dat is 19e-eeuwse romantiek…

Bekijk meer topstukken

De Muiderkring